El ángel exterminador (1962)
El ángel exterminador ("The exterminating angel") is the second of the three movies that were produced by Luis Buñuel, starring Silvia Pinal, and produced by her husband Gustavo Alatriste. It was produced after the success of Viridiana.
http://en.wikipedia.org/wiki/El_%C3%81ngel_exterminador
El ángel exterminador
From Wikipedia, the free encyclopedia
(Redirected from El Ángel exterminador)
Jump to: navigation, search
El ángel exterminador
El ángel exterminador poster
Directed by Luis Buñuel
Produced by Gustavo Alatriste
Written by Luis Buñuel - Luis Alcoriza
Starring Silvia Pinal - Enrique Rambal
Distributed by Gustavo Alatriste
Release date(s) 1962
Running time 93 min.
Language Spanish
Budget -
IMDb profile
El ángel exterminador ("The exterminating angel") is the second of the three movies that were produced by Luis Buñuel, starring Silvia Pinal, and produced by her husband Gustavo Alatriste. It was produced after the success of Viridiana.
It is considered by the Mexican film critics as the 16th best film of the Mexican cinema and one of the best 1000 films by the New York Times.
Plot
During a formal dinner party at the home of Señor Nobile and his wife, Lucia, the servants unaccountably leave their posts until only the major-domo is left. After dinner, the guests adjourn to the music room where one of the women plays a piano sonata. Later, instead of leaving, the guests remove their jackets, loosen their gowns, and settle down for the night. By morning it is apparent that for some inexplicable reason, they are trapped in the room. Days pass, and their plight intensifies; they become quarrelsome, hostile, and hysterical. One of the guests, Russell, dies and his body is placed in a large cupboard; Béatriz and Eduardo, a young couple about to be married, lock themselves in a closet and commit suicide; a sheep is slaughtered and roasted on a fire made from floorboards; the host gives his secret supply of morphine to Leonora, whose physician, another guest, reveals to others that she is dying of cancer, but the drugs are stolen by Francisco and Juana, an incestuous brother and sister; and Ana, a practitioner of witchcraft, invokes the demons of hell while lapsing into feverish hallucinations. Eventually, Raúl suggests that Nobile is responsible for their predicament and that he must be sacrificed. As Nobile offers to take his own life, Letitia sees that they are all in the same positions as when their plight began. Obeying her instructions, they retrace their conversation and movements and discover that they are free to leave the room. To celebrate their salvation, the guests attend mass at the cathedral. When the service is over, they find that they, along with the priest and the entire congregation, are once again trapped. The situation on the church provokes a riot on the streets and the military apparently take over the town.
http://cinemexicano.mty.itesm.mx/peliculas/exterminador.html
El ángel exterminador (1962)
México Blanco y Negro
Lugar dentro de las 100 mejores películas
Sinopsis:
Al finalizar una cena en la mansión de los Nóbile, un grupo de burgueses descubre que una razón inexplicable les impide salir
Comentario:
Tras el éxito internacional alcanzado por Viridiana (1961) la mancuerna Alatriste-Buñuel emprendió un nuevo proyecto basado en un guión escrito por Buñuel y Luis Alcoriza. "El punto de partida era una historia que se me había ocurrido hacia 1940, en Nueva York, en la que un grupo de invitados a una cena elegante se veía obligado a permanecer en la mansión, sin que hubiese una explicación lógica de por medio."
El título original de "Los náufragos de la calle Providencia" fue modificado gracias a una obra teatral que nunca se escribió. "Durante el rodaje de «Viridiana» me encontré con el escritor José Bergamín, quien me dijo que se proponía escribir una obra de teatro con el título de «El ángel exterminador». Yo le dije que era un título magnífico y que si iba por la calle y lo veía anunciado, entraría a ver el espectáculo. Como Bergamín jamás escribió la obra, le escribí pidiéndole los derechos
A diferencia de Viridiana, el presupuesto con el que contaba Alatriste para financiar El ángel exterminador era muy limitado. "Lo ideal, desde luego, hubiera sido hacerla en Inglaterra, en un lugar donde verdaderamente existe un estilo de alta sociedad. Pero, en cambio, con Alatriste tuve toda la libertad
La película presenta uno de los temas favoritos de Buñuel: el de las repeticiones. "Creo haber sido el primero en emplearlas en el cine. La entrada de los invitados en la lujosa mansión de los Nóbile y la subida por la escalera al piso superior la repetí dos veces consecutivas, sin otra variación que una toma en picado y otra en contrapicado. Cuando terminó de hacerse la copia, el fotógrafo Gabriel Figueroa vino a verme alarmado y me dijo «Oiga usted, la copia no está bien, una escena se repite.» Le dije: «Pero Gabriel, el montaje lo hago siempre yo mismo. Además usted filmaba conmigo y sabe que en la repetición usamos otro encuadre. Es una repetición voluntaria...» «Ah, ya veo», dijo, pero en verdad estaba asustado."
Además de la doble entrada de los invitados, en El ángel exterminador existen un gran número de situaciones duplicadas. "La repetición me atrae, tiene un efecto hipnótico. En la película hay
Acerca
… Belssaso