Thursday, November 01, 2007

EL SUTIL ARTE DE LA NEGOCIACION.

Ponte de acuerdo con tu adversario pronto, entre

tanto que estás con él en el camino, no sea que el

adversario te entregue al juez, y el juez al alguacil, y

seas echado en la cárcel.

Mateo 5:25. (Casiodoro de Reina, 1569)

Noche de Media Luna en el gélido cielo invernal del Sureste Inglés. Es posible que nuestro satélite haya aprendido a NEGOCIAR y, sin pudor alguno, muestre su parcial DESNUDEZ.

El pasado fin de semana, celebración doble en Norwich: aniversario del nacimiento de “la Peruana”, perdón, mi paisa la Poblana y del Paki del pisito. Con tal de no ser ACUSADOS de ruidosos, hemos preferido movernos al depa del amigo del Paki. Esta vez es una fiesta de lo más TRANQUILA, pizzas y kebas de BOTANA, las cerbatanas ni siquiera las TOCAMOS.

Al día siguiente por la mañana me encuentro a “la rojilla” (es Sudcoreana, no sean mal pensados) de la casa y me platica que su paisana, quien vive justo junto a nuestra cocina , la han tratado la noche anterior peor que chancla. Parece que uno de los “chalecos” (creo que no lleva Ye-Gon por nombre) ha encarado a su cuata peor que si fuera ambulante del primer cuadro de la Ciudad de los Palacios, porque ella le pidió, en forma atenta, que le bajaran un poco a su “desmoder”. Como creo que eso es fácilmente solucionable le planteo que, como duermo como un bebé no importando los decibeles, podemos “cambalachar” nuestros aposentos. Me contesta que lo va a consultar con la amiga y me avisa, así que no le doy demasiada importancia al asunto.

Por la noche encuentro a la rojilla y la PIPOPRE (así me dijo la Poblana que ahora son llamados los de su tierra) cenándose el chisme. Esta vez aún los detalles más nimios del altercado salen a relucir. Como se nota a leguas que los platillos con que acompañan la chorcha están riquísimos, aprovecho la ocasión, y terminamos compartiendo el PAN y la sal. Decidimos invitar a la paisana de la rojilla para que nos cuente en VIVO y a todo color lo sucedido. Al final, les planteo de nueX la estrategia del cambio de cuarto para no hacerla de tos, y que además no se toque ni con el pétalo de una ROSA a las damiselas del pisito. Deal!!!

La neta estábamos disfrutando chido la cena y la plática cuando llega la novia del CHINO. ‘Tonz, como yo era el hombre de la mesa, me obligan a plantearle la situaciٕón a la Oriental. Ok, ok, me agarro de valor y le explico la situación con la solución propuesta, y sobre todo enfáticamente le conmino a que le avise a su PAREJITA que ni en SUEÑOS se le vuelva a ocurrir tratar en forma descortés a ninguna de las NIÑAS del edificio. En contraparte ella propone que el cambio de dormitorios sea entre ella y la otra Coreanita. ¡Sales! Hasta van juntas a ver el cuarto de la CHINITA y toda la cosa. Parece que el acuerdo está sellado y tutti contenti. Continuamos pues en COMERCIALES, cuando la poblana y la rojilla que, parece que tienen oídos de “cuche flaco”, porque escuchan que están discutiendo entre los Chinillos. Pues yo “ni los veo ni los oigo” y, como la comida está tan sabrosa, me vale queque.

No ha de pasar mucho tiempo en que entra el Ye-Gon a la cocina hecho un energúmeno cual si fuera Yunqueto, azotando la puerta y demás show. ¡Chales! Creo que la chinita lo ha convencido que el “autor intelectual” de todo el compló lleva por nombre M@rco, porque no tarda en decir unas cuantas frases de desperdicio para amenazarme con partirme “la fachada”. ¡YAAA! Desde mis días en la secu que no me invitaban al combate PUERCO a PUERCO. No le gusta mucho que explícitamente le digo que ni de chiste se le ocurra aplicarle otra veX “el método Fernández Noroña” a ninguna de las féminas. Ganas no le faltan al bato para comerme con los ojos rasgados, y vuelve a utilizar la táctica de la intimidación. Neta que la adrenalina circula al máximo en mi torrente sanguineo. Pero, el tipo no sabe que mis lecturas del Kalimán y El mono DESNUDO hacen prácticamente imposible que pierda la PACIENCIA fácilmente, a menos que juegue al FUCHO.

Después de estudiar su incivilizado comportamiento no tengo la menor duda que el tipo es hijo único. Amenaza a hombres y mujeres por igual, inclusive se arremanga la camisa PROVOCANDO a la Poblana. ¡No seas! Como el mocosillo está hecho ya un animal, la Coreanita prefiere cortar por lo sano llamando por teléfono a lo que aquí es llamado el Resident Tutor, algo así como un encargado de resolver las broncos entre los que habitan los departamentos. El tipo sigue montado en su MACHO y le importa un PITO lo que discutimos, de hecho se pone en un plan tan violento que a la Coreanita (es una huerquilla de lo más menudita y frágil que se puedan imaginar) le entra una especie de ataque de nervios. No puede controlar el llanto y tiembla del susto. Nada puede inmutar al “morrito”, su posición es IRREDUCTIBLE. Sin tapujos nos suelta que el problema es nuestro: él NO SE VA, así de fácil. ¡Hagánle como quieran que YO ME QUEDO!

¡Utas! El resident tutor es un monigote para este LOCO. La Poblana hace un inteligente movimiento de manera que le SOPLA al oído al tutor los pormenores de la entuerto, porque de hecho el tipejo está viviendo ILEGALMENTE en nuestro piso. Ya acorralado como un PERRO no le queda más que cerrar el HOCICO. Se retira pues con la COLA entre las patas. El resto de los sensatos residentes de la casa aprovechamos para retroalimentarnos y explicarle al tutor el origen de todo el conflicto. Antes de retirarse él toma nota de nuestras quejas y promete tratar de solucionarlo. Sin embargo, hasta el día de hoy es tiempo de que nada se ha resuelto SATISFACTORIAMENTE y el TIEMPO continua su marcha inexorable sin que mejoren nuestras condiciones.

Estoy todo hecho BOLAS. Yo les había propuesto a las cuatas que aplicaramos una estrategia GRADUALISTA de metas paso por paso, pero ya saben como son de temerarias algunas veces las mujeres, ellas prefirieron la táctica de METER toda la CARNE al ASADOR, mmm. Todos estamos embarcados en este IMPASSE que nos impide avanzar realmente.

Mientras tanto en lo que queda de nuestro país, el único realmente feliz es mi comp@ el Chup, yo CREO que este BATO es capaz de enmendarle la plana al mismísimo DIOS. En algo tiene razón mi paisa, y nadie se lo discute, estamos endeudados con las propuestas de CAMBIO del Zapatismo. A menos claro que inventemos una conspiración tipo 11-9. Si mezclamos la última hipótesis de Naomi Klein, con lo que los hechos concretos nos muestran, entonces con un poco de cinismo podríamos afirmar que el Comandante XeroX a lo mejor hasta es agente de la CIA. No, no me han traído de la verde de última generación, de esa que crece en HIDROPONIA. ¿No es cierto que “coincidentemente” el levantamiento se dió con la entrada del TLC el primero de Enero de 1994? Mmm. No dice la Naomi que se necesitan este tipo de shocks para avanzar las necesarias REFORMAS ESTRUCTURALES, más mmm. Y si a eso le agregamos que casi siempre que se va a dar un paso definitivo para mejorar nuestras condiciones actuales el EZ aplica la táctica de la “retirada estratégica”. Pero como esa IDEA está muy sacada de onda, y además aún tiene el respaldo de un buen de INTELECTUALES SERIOS, mejor les encargo de TAREA a ustedes que reflexionen eso y me retroalimenten después, ¿va? Yo le doy el “beneficio de la duda” al movimiento del Sureste MEXicano. No vaya a ser que me quieran llevar al manicure por exagerado.

Ustedes comp@s no se aceleren, aunque nos robaron LA GRANDE, vamos bien, ahí la llevamos, no os desepereis. Lo que el XeroX no entiende y no me canso de repetirlo es que muchos de nosotros aceptamos que, las CABEZAS VISIBLES del movimiento son transitorias, y no son “puros” como afirma el Guillermo Almeyra. Quiero decirles que si la estrategia es tratar de competir con ellos en sus terrenos como son: los medios de condicionamiento de masas, las tecnologías de punta, el billete, etc., entonces nos vamos a enredar en un duelo desigual. Hasta el día de HOY, HOY, HOY no existe un solo manual en LA ESCUELA de las Américas contra el Pacifismo Autogestionario Readaptativo y nunca lo va a haber, es más ni el “ácido humor Tampiqueño” funciona como antidoto. Los MIEMBROS de la RCP tenemos que comprender LA COYUNTURA en la que nos encontramos, coincido casi totalmente con el Mandoki y el Pilger en que es la lucha por la DEMOCRACIA, pero como se están dando las cosas, es mucho más impotante entender que nos va el país de por medio, ese es el meollo de todo esto, están tan preocupados que hasta el Negroponte (que Dios nos agarre confesa’os) tiene que bajar a dar instrucciones a los párvulos de los pinoles.

¿Hace un buen que no les doy propuestas ‘edá’? Va pues, para la reunion del 18 de Nov. Traten de replicar las asambleas a través de todo el país, sobre todo de ser posible aquellos que cuentan con “laptops” (no solo con esos medios, ya ven que lana no nos sobra, a la “antigüita” también puede ser), no sea que les vayan a poner un “cuatro” como el de la noche del 15 de Sep. Recuerden que: NO HAY suficientes tropas, ni aún con toda la lanototota de la “iniciativa Payán”, para cubrir el territorio completito si nos atomizamos. ¡Buena Suerte, comp@s!

Ya pa’ despedirme. Como me están picando “la cresta”, me puse en trance pa’ ver que puede pasar. Creo que es que el peso GALLO lance un upper a la “zona hepatica” y obtenga un knockout dentro de dos semanas. Ya veremos. Mientras tanto la economía sigue dando tumbos y continuan en la esquizofrenia total, es inútil van pa’ JuáreX, mis estimados. En otro FRENTE, las dizque IZQUIERDAS siguen ganando terreno en Latinoamérica: Bogotá y Argentina nos lo CONFIRMAN, y los oXtros montados en su necedá. ¡Chinwentes! El Clima está por avisarnos que avanza a CONTRACORRIENTE, va a estar de nuestro LAREDO. AL TEMPO.

M@rcanciller,

Norwich, U(n) K(ambalache)

2/11/07 (Día de MUERTOS).

... La Convención de AguasCALIENTES.

P.D.OMNIMODA. “...You told me: I’ve seen it all before / I’ve been there /I’ve seen my HOPES and DREAMS lying on the ground...” – Goodbye HORSES (Q LAZZARUS).

P.D.ADELITA. “...People get ready/ Theres a train a-coming /You dont need no baggage/You just get on board…” – People GET READY (curtis mayfield).

P.D.BELTRONA. “D'you wanna be in my gang , my gang, my gang, D'you wanna be in my gang, Oh Yeah…” - Leader of the GANG (Gary GLITTER).

P.D.NEOZAPATISTA. "...I don't need to be forgiven..." - Baba O'Rilley (The WHO)

P.D.FZLN. "...’cause I know I'm STRONG that, I DON'T need YOU anymore..." - Believe (Cher).

P.D.LOCUARIA. "...le decían LA LOCA del Muelle de San Blas/y una tarde de abril le intentaron trasladar al MANICOMIO/nadie la pudo arrancar, y del MAR nunca la separaron..." - Muelle de San Blas (Maná).


Maná�
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P.D.BABY_BUSH. "Cuando era CHIQUILLO, ¡qué alegría!/jugando a LA GUERRA noche y día..." - UN GATO en la OSCURIDAD (Roberto Carlos).

P.D.INFIERNAVIT. "...All the homes that we were building/We never lived in..." - Lessons in LOVE (Hemanos Bribiesca, I BEG YOUR PARDON, Level 42).


Level 42
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P.D.CIA. " Walk away if you want to/It's OK, if you need to/Well, you can run, but you can NEVER HIDE/from the shadow that's creepin' up beside you…" - Two Steps BEHIND (Def Leppard).

PILONA WIN-WIN:

A beautiful MIND (2001).

4.30pm update



Nick Fletcher and Angela Balakrishnan
Thursday November 1, 2007
Guardian Unlimited

Stock markets around the world were in retreat today as fears of the credit crunch re-emerged.

The FTSE 100 index closed down 135 points to 6568.4, a fall of 2.02%. On Wall Street, the Dow Jones Industrial Average was down 205.5 points by 4.30pm at 13,724.5, a fall of 1.48%, and there were similar sharp falls in markets across Europe.

The turmoil was sparked by a downgrade of Citigroup, the biggest bank in the US, by analysts at CIBC World Markets. They claimed that Citigroup needs to raise $30bn (£14.4bn) in capital, and suggested its share price could tumble by as much as 28%. Merrill Lynch then added to the gloom in banking sector by warning that consumer credit problems are likely to spread from the sub-prime mortgage market to other areas, such as credit cards.

Traders were also spooked by a £910m write down from Credit Suisse this morning, to take account of the effect of the US sub-prime crisis on credit markets.

The Dow's fall was also caused by oil group ExxonMobil, which produced worse-than-expected quarterly figures despite the record crude prices.

Further gloom came with the latest survey on US manufacturing growth, which slumped to its slowest pace since March as tighter credit conditions and the crumbling housing market took their toll on output.

The Institute for Supply Management said its manufacturing index fell to 50.9 from 52 in September, below forecasts of around 51.5. The current level is just above the 50 mark, which separates expansion in the sector from contraction.

Analysts said the ISM data raised fears that the Federal Reserve's cuts in the interest rate to 4.5% will not be enough to soften the impact of the credit crunch on the US economy.

"It does appear that the impact of the slowdown in the financial, housing and transportation segments has spilled over into manufacturing," ISM said in its report.

Exports have benefited from a weak dollar which has made US goods cheaper in many other countries, including the UK.

Overall the production index slipped into contraction territory, tumbling by five points to 49.6.

"The details highlight the weakness of the domestic economy and the support being provided by global growth and weak US dollar," said strategists at RBC Capital Markets.

The UK banks, regulators and government are set to meet today to discuss the current liquidity crisis. Adding to the uncertain mood were fading hopes that the Bank of England would follow the US Federal Reserve's lead and cut interest rates at its meeting next week.

There was however more evidence today suggesting the next reduction in UK rates might not be too long in coming. UK manufacturing slipped back in October and the CBI distributive trades survey showed a fall last month.



... ¿Cuánto tienes debajo del COLCHON, vieja?

Wednesday, October 31, 2007



Javier Aranda Luna

Algo debe tener la composición química del cerebro de los políticos conservadores que se oponen, automática y sistemáticamente, a la vida. En nombre de la vida quemaron brujas y judíos (previo decomiso de sus bienes), masacraron comunidades indígenas, les cortaron las orejas a los maestros y a las maestras les cercenaron los senos por enseñar el alfabeto y las matemáticas elementales en los años 30 del siglo XX mexicano.

Hace unos meses lucharon ferozmente en el Distrito Federal para impedir que las mujeres decidieran sobre su cuerpo y ahora pretenden crear una cadena de “depósitos” de hijos no deseados con tal de “ofrecer” una alternativa al aborto.

Recientemente el líder moral del PAN, Mariano Rajoy, presidente del Partido Popular español, hizo una declaración que pinta con todos sus matices al pensamiento conservador de nuestros días cuando aseguró que el calentamiento global era un mito: “ningún científico me ha garantizado el tiempo que iba a hacer mañana en Sevilla. ¿Cómo alguien puede decir lo que va a pasar en el mundo dentro de 300 años?”

Pero no debe extrañarnos el despapucho del político español. ¿No el entonces presidente Aznar, otro asesor de nuestros ilustres panistas, negó el derrame de un buque petrolero en las aguas territoriales de su país? ¿De veras creyó Aznar que su poder era tal que podría ocultar el Prestige, el buque tanque que derramó 77 mil toneladas de crudo en las costas de Galicia?

El problema de los disparates de los políticos no es sólo un asunto que deba interesar a la neurolingüística o al folclor. El ex presidente Vicente Fox es un clásico en estos menesteres con su ya inmortal José Luis Borgues y su esposa, Marta Sahagún, con su también eterna La Rabina Tagore.

El problema de los políticos conservadores no es que formen parte de una especie de conjura de los sandios, sino que sus dichos, pletóricos de acrobacias lógicas, tienen en general graves consecuencias sociales. La Tierra fue plana por siglos y además centro del universo. Durante cientos de años también los indios no tuvieron oficialmente alma y aún los judíos, para el Vaticano actual, son un grupo social que persiste en el error. Esos dogmas, ¿cuánto costaron a la humanidad? ¿Se imagina si los disparates de Rajoy son tomados en serio por sus pares mexicanos? Si 4 mil científicos de primer nivel reconocidos por la Organización de las Naciones Unidas no convencen al político español, ¿quién lo hará?

Qué curioso: estos políticos de catolicismo confeso como Rajoy le piden a la ciencia una certeza que su religión en 2 mil años no ha podido garantizar: que a cambio del sufrimiento del nazareno, por ejemplo, dejaran de sufrir todos los hombres. Borges, no Borgues, lo escribió de manera insuperable en estos versos que imaginó en Kyoto, en 1984:

“¿De qué puede servirme que aquel hombre haya sufrido, si yo sufro ahora?”

Cada vez resulta más claro que los políticos de todas partes deben tomar decisiones apoyados en la ciencia. No es posible que se sigan comportando como políticos medievales, que la política sólo sea sangre y hierro.

George Bush, y quien lo suceda, podrá seguir ignorando como Rajoy las 4 mil voces de científicos de primer nivel que nos advierten que el sobrecalentamiento global es consecuencia de la contaminación que nosotros mismos producimos.

Pero cuando el nivel del mar aumente a causa del derretimiento de los polos, los estragos en Nueva York, Inglaterra y España serán incalculables. Igual nos ocurrirá a nosotros en plena euforia de promoción turística: si el mar aumenta 10 centímetros, como algunos científicos ingleses y mexicanos pronostican, nuestra infraestructura hotelera de Yucatán será en menos de 50 años un montón de ruinas comidas por el mar. ¿Cuánto invirtieron en rellenar con arena las playa que se llevaron los huracanes? ¿Sirvió de algo? Llegaron otros meteoros y de nuevo dejaron al descubierto las rocas.

Cualquier decisión política sin el apoyo de la ciencia cada vez será más la tarea de Sísifo y el preámbulo para que lleguen los jinetes del Apocalipsis.

A estas alturas y con tantas evidencias científicas resulta inmoral lo dicho por Rajoy.

El político español, quienes lo siguen y sus aliados estratégicos ya no pueden enarbolar impunemente la bandera de la vida que tanto invocan si sus dichos son actos que abonan la tierra para sembrar calaveras.

Tuesday, October 30, 2007


rosario manzanos

México, D.F., 22 de octubre (apro).- Es tradicional asociar a José Vasconcelos, artífice de la cultura mexicana moderna, con la glorificación de los pueblos precolombinos e imágenes idealizadas de emperadores indios como titanes de puños de acero, y de bellísimas reinas de curvas sensuales.

Sin embargo, basta una hojeada a su libro La Raza Cósmica, publicado en 1925, para ver que, por el contrario, sentía un profundo menosprecio por las civilizaciones indígenas. Afirma ahí que parte de la mítica Atlántida --un continente de cuya existencia no se conoce ni la más remota prueba científica-- estuvo ubicada hace miles de años en lo que hoy es América, antes de desaparecer misteriosamente.

“La raza atlántida prosperó y decayó en América. Después de un extraordinario florecimiento… fue decayendo hasta quedar reducida a los menguados imperios azteca e inca, indignos totalmente de la antigua y superior cultura”, sostiene.

Vasconcelos parece no tener en cuenta las extraordinarias creaciones arquitectónicas, escultóricas y pictóricas de olmecas, toltecas, mayas, teotihuacanos e incas --para nombrar sólo algunas culturas indígenas-- ni la perfección de la lengua náhuatl (hablada por los aztecas) o la quechua, de los incas). Parece ignorar la poesía sublime del rey texcocano Nezahualcóyotl, que tanto tiempo ha permanecido semioculta debido a la escasez de propaladores como fray Bernardino de Sahagún (Historia General de las Cosas de la Nueva España) y su moderno continuador, el sacerdote y estudioso Ángel María Garibay (Historia de la Literatura Náhuatl, entre otras publicaciones).

Asombra su ignorancia científica y la osadía de sus argumentaciones. Y no sólo cuando habla de “leyes” de fusión racial. Si, como sostiene, la Atlántida alguna vez existió y luego desapareció, debió haber sido durante la deriva de los continentes, es decir, decenas o cientos de millones de años antes de que existiera el ser humano.

En su libro pronostica que las cuatro razas --negra, roja, amarilla y blanca-- se encaminan a fusionarse en una sola raza superior que florecerá en América y tendrá todas las virtudes de cada una de las razas componentes, y ninguno de sus vicios, ya que no se basará en los “bajos instintos zoológicos” sino en el “instinto de la belleza”.

Afinidad con el nazismo

La filosofía de Vasconcelos presenta inquietantes coincidencias con la de Adolfo Hitler, el líder de la Alemania que exterminó hasta 1945 a varios millones de hombres, mujeres, y niños indefensos por considerarlos “de raza inferior”.

En 1940 --en plena segunda Guerra Mundial-- Vasconcelos escribía en la revista pro-nazi Timón, presuntamente financiada por la Alemania de Hitler.

No se trata de negar el inmenso impulso que Vasconcelos dio a la educación en una nación cuyos indicadores culturales dejaban --aun hoy-- muchísimo qué desear. Pero, uno de los puntos cruciales es ver de qué educación se trataba. Probablemente, en la Alemania de Hitler no faltaba presupuesto para escuelas.

La mayoría de las naciones hispanoparlantes acaba de celebrar el 12 de octubre el Día de la Raza, para conmemorar la fecha en que Cristóbal Colón descubrió el Nuevo Mundo. Sin embargo, para muchos ese acontecimiento marca el comienzo del exterminio de millones de seres humanos y de un genocidio cultural por medio del “cubrimiento” de América.

Vasconcelos dice que “una religión como la cristiana hizo avanzar a los indios americanos, en pocas centurias, desde el canibalismo hasta la relativa civilización”.

Es cierto que algunos historiadores calculan que los sacrificios humanos perpetrados por los aztecas alcanzaban decenas de miles por año. Además, es sabido que se comían a los cautivos de guerra. Pero Vasconcelos no menciona que ya en 1552 Bartolomé de Las Casas (Brevísima Relación de la Destrucción de las Indias) denunciaba que las “tiranías e infernales obras de los cristianos” cobraron la vida quizá de más de 15 millones de indios.

Vasconcelos tampoco dice que la civilización traída por España, incluía el Tribunal de la Inquisición, mediante el cual la Iglesia católica enviaba a los “herejes” a la hoguera. (Aún hoy se distribuyen en la catedral y otras iglesias de México folletos firmados por un tal “Pedro Sembrador” que minimizan los crímenes cometidos por la Inquisición.)

La práctica de quemar seres humanos era común en la España de entonces. En una de sus cartas al emperador Carlos V, Hernán Cortés cuenta cómo envió a la pira a 17 súbditos del ya prisionero emperador azteca Moctezuma. (Notablemente, el cronista de Indias, Antonio de Solís, se limita a decir que fueron quemados sus cuerpos, sin aclarar que estaban vivos).

Bernal Díaz del Castillo, soldado de Cortés, refiriéndose a ése y otros sucesos, relata en su Historia Verdadera de la Conquista de la Nueva España cómo les derribaban a los indios “sus malditos ídolos” y añade: “digo que nuestros hechos que no los hacíamos nosotros, sino que venían todos encaminados por Dios”.

Cortés cuenta también cómo ordenó amputarles las manos a 50 espías tlaxcaltecas:

“Los mandé tomar a todos cincuenta y cortarles las manos, y los envié que dijesen a su señor que de noche y de día y cada cuando él viniese, verían quiénes éramos.”

Vasconcelos no está solo

El autor de La Raza Cósmica no es el único que elogia los efectos del cristianismo sobre los indios: Fray Toribio Motolinía --el “defensor de los indios” que criticaba fieramente al padre De Las Casas-- escribió en 1555 una carta a Carlos V en la que decía que “los indios de esta Nueva España están bien tratados” y que Cortés tenía “muy gran deseo de… morir por la conversión de estos gentiles”.

El mismísimo Sahagún --quien en su monumental obra ofrece, entre otros aspectos, el punto de vista de los vencidos-- afirma que por el brazo de Cortés “hizo Dios nuestro señor muchos milagros en la conquista de esta tierra… para que los predicadores del Santo Evangelio entrasen a predicar la fe católica a esta gente miserabilísima…”

“La raza redentora”

Ahora bien, aun cuando Vasconcelos sostiene que aztecas e incas eran indignos de su pasado de la Atlántida, dice también que pueden “redimirse”. ¿Cómo? Muy sencillo: Cuando se fusionen con las otras razas para crear una sola raza síntesis. Pero, ¿de qué tienen que redimirse las cuatro razas actuales?

Refiriéndose al indio, dice: “supo tanto, hace tantos miles de años, y ahora parece que se ha olvidado de todo”, y agrega que no tiene otro camino que el de la civilización latina por medio del “injerto” en la raza cósmica.

Agrega que en algunas décadas de “eugenesia estética podría desaparecer el negro, junto con los tipos que el libre instinto de hermosura vaya señalando como fundamentalmente recesivos e indignos… de perpetuación”. El negro está “ávido de dicha sensual, ebrio de danzas y desenfrenadas lujurias”.

Llama a la sajona “raza prodigiosa” y dice: “parece que Dios mismo” conduce sus pasos. Sin embargo, la raza sajona cometió el pecado de destruir a otras razas… los días de los blancos puros están contados… Al cumplir su destino de mecanizar el mundo, ellos mismos han puesto, sin saberlo, las bases de… la fusión y la mezcla de todos los pueblos… Tampoco es fácil convencer al sajón de que si el amarillo y el negro tienen su tufo, también el blanco lo tiene para el extraño.”

De los malayos, dice: “se asegura que nadie les gana en cautela y habilidad, y aun, si es necesario, en perfidia.” También afirma: “no es justo que pueblos como el chino, que bajo el santo consejo de la moral confuciana se multiplican como los ratones, vengan a degradar la condición humana”.




rosario manzanos

México, D.F., 29 de octubre (apro).- La raza cósmica que José Vasconcelos predice implica una fusión, pero una fusión depurada por medio de una selección natural no ya del más fuerte --como postula el naturalista británico Charles Darwin tan criticado por él--, sino por la supremacía del más bello.

Vasconcelos no propugna el asesinato de los seres “inferiores”, como hizo Hitler, sino que dice que éstos elegirán auto-extinguirse.

“Los muy feos no procrearán, no desearán procrear… la escasez de tipos bellos, la miseria que vuelve a la gente fea, todas estas calamidades desaparecerán del estado social futuro… Parecerá un crimen el hecho hoy cotidiano de que una pareja mediocre se ufane de haber multiplicado miseria”. En suma, su filosofía parece llevar a “que se mueran los feos”.

Las circunstancias actuales favorecen el desarrollo de las relaciones sexuales internacionales, lo que, a su vez, favorece la formación de la Raza Cósmica, arguye Vasconcelos. “Los pueblos llamados latinos, por haber sido más fieles a su misión divina de América, son los llamados a consumarla”.

Afirma: Estados Unidos “no ha sido otra cosa que crisol de razas europeas”, ya que allí los negros se han mantenido aparte en lo que hace a la creación del poderío. Luego de Estados Unidos, la nación de más empuje es Argentina, donde se repite la mezcla de razas de origen europeo.

“Es fecunda la mezcla de los linajes similares y es dudosa la mezcla de tipos muy distantes, según ocurrió en el trato de españoles y de indígenas americanos”.

“La misión trascendental” en el mundo correspondió a sajones y latinos, pero los latinos, luego de predominar al comienzo, perdieron terreno a manos de los sajones, en buena medida debido a la “traición” perpetrada por Napoleón quien, al destruir el poderío francés en América, también debilitó a los españoles, contribuyendo al fortalecimiento de Estados Unidos, sostiene Vasconcelos.

Critica que las repúblicas latinoamericanas se hayan “lanzado a hacer vida propia sin atender a los intereses de la raza… No quisieron ni escuchar las advertencias geniales de Bolívar”. Añade que esas “aberraciones” se explican en parte porque los indios no se han terminado de fusionar con los españoles. “Pero esta discordia es más aparente que real. Subsiste la huella de la sangre vertida: huella maldita que no borran los siglos, pero que el peligro común debe anular”.

Un paraíso sin mosquitos

La nueva raza comenzará a cumplir su destino a medida que se inventen los nuevos medios de combatir el calor, afirma en La Raza Cósmica.

La ciencia del hombre blanco se aplicará “a destruir moscas y alimañas, para disipar el bochorno y la fiebre. Entonces, la humanidad entera se derramará sobre el trópico… Los blancos intentarán aprovechar sus inventos en beneficio propio, pero los absorberá la avalancha de los demás pueblos, y deponiendo su orgullo, entrarán con los demás a componer la quinta raza”.

Para el desarrollo de la raza cósmica, no hay, desde luego, problema de superficie, dice Vasconcelos, quien señala además los abundantes recursos naturales y el favorable clima tropical.

“Las grandes civilizaciones se iniciaron entre trópicos y la civilización final volverá al trópico. El panorama de Río de Janeiro nos puede dar una idea de lo que será ese emporio futuro”.

La tierra de promisión estará en la zona que hoy comprende Brasil, Colombia, Venezuela, Ecuador, parte de Perú, parte de Bolivia y el norte de Argentina, asevera.

“Existe el peligro de que la invasión del trópico ocurra antes que la quinta raza acabe de formarse. Si así sucede, por la posesión del Amazonas se librarán batallas que decidirán el destino del mundo. Si el Amazonas lo dominan los ingleses… la aparición de la quinta raza quedará vencida. Pero tal desenlace resultaría absurdo. Los mismos ingleses, en el nuevo clima se volverían mestizos, pero con ellos el proceso de integración sería más lento”, predice Vasconcelos.

“Cerca del gran río se levantará Universópolis y de allí saldrán las predicaciones, las escuadras y los aviones de propaganda de buenas nuevas. Si el Amazonas se hiciese inglés, la metrópoli del mundo ya no se llamaría Universópolis, sino Anglotown, y las armadas guerreras saldrían de allí para imponer el predominio del blanco y el exterminio de sus rivales oscuros.

“La quinta raza no pretenderá excluir a los blancos. No es la guerra contra el blanco nuestra mira, pero sí una guerra contra toda clase de predominio violento. Si no queremos excluir ni a las razas que pudieran ser consideradas como inferiores, mucho menos a una raza llena de empuje y firmes virtudes sociales”, asegura.

“Resta sólo considerar el tercer factor de la transformación, el espiritual. El cruce de razas no va a obedecer a razones de simple proximidad, como cuando el colono blanco tomaba mujer indígena o negra porque no había otra a mano. El cruce de sangre será cada vez más espontáneo, sujeto al gusto; en último caso, a la curiosidad.

“Actualmente, vemos con profundo horror el casamiento de una negra con un blanco; no sentiríamos repugnancia alguna si se tratara del enlace de un Apolo negro con una Venus rubia, lo que prueba que todo lo santifica la belleza. En cambio, es repugnante mirar esas parejas de casados que salen a diario de los juzgados o de los templos, feas en una proporción, más o menos, del noventa por ciento. Si lo que se va a transmitir es estupidez, entonces lo que liga a los padres no es amor, sino instinto oprobioso y ruin.”

Sólo ha faltando el impulso organizador de la nueva especie, el gusto, dice Vasconcelos:

“Por fortuna el don necesario a la quinta raza lo posee en grado subido la gente mestiza del continente iberoamericano.”

Una denominación inadecuada

Fue el presidente argentino Hipólito Irigoyen, quien en 1917 impuso el 12 de octubre como Día de la Raza, como reafirmación de la identidad hispanoamericana frente a Estados Unidos. La propuesta logró luego el apoyo de la mayoría de las naciones del continente, incluyendo Estados Unidos, donde se llama “Día de Colón”. México adoptó la fecha en 1928 por iniciativa de Vasconcelos.

Bajo el reinado de Alfonso XIII, España adoptó en 1918 la denominación de Fiesta de la Raza para conmemorar la llegada de Colón al Nuevo Mundo, aunque en 1958 la cambió por la de Fiesta de la Hispanidad.

El gobierno del actual presidente argentino Néstor Kirchner impulsa una ley para cambiar el nombre de la celebración por el de Día de la Diversidad Cultural. En 2002, el presidente venezolano Hugo Chávez le cambió la denominación al festejo llamándolo “Día de la Resistencia Indígena”. En Chile se llama “Día del Descubrimiento de Dos Mundos”, y en Uruguay, “Día de las Américas”. Brasil no festeja el Día de la Raza.

Aquí no se trata sólo de Vasconcelos, sino básicamente de la América hispanohablante y su sociedad, porque la influencia de Vasconcelos no sólo llega hasta cada rincón de la cultura mexicana, sino que se ha extendido mucho más allá de las fronteras de la nación.

Cuando en 1920 el presidente Álvaro Obregón designó a Vasconcelos como ministro de Educación, introdujo una nueva era cultural en México y, a través de su influencia revolucionaria, en toda América Latina, dice el filósofo mexicano Leopoldo Zea (“Conciencia y Posibilidad del Mexicano”).

“Con su teoría de la tercera etapa (estética) de la evolución humana, Vasconcelos puso las artes visuales al servicio de la revolución”, agrega Zea. (Es la época dorada del muralismo de Rivera, Orozco, Siqueiros y Tamayo, y la de Frida Khalo, con su adopción de atuendos indios.)

En 1931 la Revue de l'Amerique Latine, de Francia, calificaba a Vasconcelos de “apóstol”. Y ha sido llamado “maestro de las juventudes de América”. Pero, ¿apóstol y maestro de qué?: ¿De racismo?

Salvo saludables ejemplos aislados, es notable la ausencia de condena o cuestionamiento a su doctrina racista.

Uno de sus más destacados críticos fue el muralista mexicano y militante comunista David Alfaro Siqueiros. Por su parte, Editorial Porrúa, que publicó La Raza Cósmica, califica a Vasconcelos como “egregio mexicano”, aunque también dice que “acabó haciendo paladina profesión de fe católica, sin ruborizarse por sus coincidencias con algún régimen totalitario”.

Fue Vasconcelos quien acuñó el lema “por mi raza hablará el espíritu” que la Universidad Nacional Autónoma de México ostenta hoy, sin que aparentemente sus implicaciones sean mayormente puestas en tela de juicio.

Luego de que los nazis asesinaran a millones de seres “inferiores”, hicieran jabón con su gordura, pantallas de veladoras con su piel y cremaran sus cuerpos en hornos, Vasconcelos repudió todo lo que hubiese escrito que fuera contra de la fe católica y, según una versión, “aclaró” que en realidad lo que había querido decir es: “por mi raza hablará el Espíritu Santo”.


... el COMETA.


Aged 81, the world's longest-serving leader is turning his thoughts to his legacy and the succession. In an exclusive extract from his autobiography, Fidel Castro talks to Ignacio Ramonet about vanity and cruelty - and reveals his salary and plans for retirement

Saturday October 27, 2007
The Guardian





Those who criticise the revolution blame you entirely - they talk about "Castro's Cuba".
Those people tend to personalise, to make me the representative, as though the people didn't exist. The millions of people who have struggled, who have defended the revolution; the hundreds of thousands of doctors, of professional people; those who farm, produce, study - those people don't exist. All that exists is this evil guy named Castro.

The number of times I have to sign autographs - you can't imagine. When I meet Americans who come here and talk to me ... sometimes there are 50 people at a meeting, they give me a bouquet of flowers or something, and the number of books, cards, things I have to sign, the number of pictures I have to let them take and so many flashbulbs that you can hardly see, it's hardly to be believed. So I guess I'm some kind of strange, unreal figure ...

A star?
Yes, somebody you have to get quick, so you can say, "Look, I got a picture with so-and-so."

But I'm very self-critical. When I say too much or something comes out of my mouth that might sound a little vain, I'm hard on myself, really hard. You have to keep a watch on yourself.

Throughout the years, influence, power, rather than gradually making me conceited, vain and all that ... every day, I think, I'm less conceited, less pretentious, less self-satisfied. It's a struggle against your instincts, you know. I believe that it's education, or sincere and tenacious self-education, that turns a small animal into a man.

How do you think history will judge you?
That's something it's not worth worrying about. Napoleon talked about la gloire - he was constantly concerned with glory. Well, in lots of countries today, the name Napoleon is known more for the cognac than for all the things done by the real general and emperor. So I say, why worry?

Have you ever thought about retiring?
We know that time passes and that human energies fade. But I'm going to tell you what I told our compañeros in the national assembly in 2003, when they elected me president of the council of state. I told them: "Now I see that my fate was not to come into the world and rest at the end of my life." And I promised them to be with them, if they wished, as long as necessary - so long as I knew myself to be useful. Not a minute less, or a second more.

Every year, I devote more time to the revolution, I think; I give it more of my attention, because one has more experience, one has meditated more, thought more. Plato said in The Republic that the ideal age for occupying ruling positions is after 55. In my opinion, according to him, that ideal age should be 60. And I imagine that 60 in Plato's day would be somewhere around 80 today ...

How is your health?
Well, I'm fine. Generally speaking, I feel fine; above all, I feel full of energy, I have great enthusiasm for things. I feel quite, quite well both physically and mentally. I'm sure the habit of exercise has contributed to that; in my opinion, physical exercise helps not just the muscles, it also helps the mind, because exercise has an effect on blood circulation, on the delivery of oxygen to all the cells, including the brain cells.

In 2005 the CIA announced that you have Parkinson's disease. What comment do you have about that?
It must be a confession of what they haven't been able to do for so long: assassinate me. If I were a vain man, I might even be filled with pride by the fact that those morons now say they'll have to wait until I die. Every day they invite some new story - Castro's got this, Castro's got that. The latest thing they've come up with is that I have Parkinson's. Well, it just doesn't matter if I get Parkinson's. Pope John Paul II had Parkinson's and he travelled all over the world for I don't know how many years.

If for some reason you should die, your brother Raul would be your undisputed successor?
If something happened to me tomorrow, the National Assembly would meet and elect him - there's not the slightest doubt. But he's catching up to me in years, so it's also a generational problem. We've been fortunate that we who made the revolution have brought up three generations. There have always been close ties with young people and students.

I have a great deal of hope, because I see clearly that these people I call the fourth generation are going to have three or four times the knowledge that we in the first generation had.

So you think the baton can be passed on without trouble?
Right now there wouldn't be any problem of any kind, and there won't be later, either. Because the revolution is not based on the cult of personality. It's inconceivable in modern society - people doing things just because they have blind faith in the leader. The revolution is based on principles. And the ideas that we defend have been, for quite some time, ideas shared by the entire nation.

You're a man who's admired, but others accuse you of being a cruel dictator ...
I don't understand why I'm called a dictator. What is a dictator? It's someone who makes arbitrary, unilateral decisions, who acts over and above institutions, over and above the laws, who is under no restraint but his own desires and whims. And in that case, Pope John Paul II, who always opposed war, could be accused of being a dictator, and President Bush considered the most democratic of rulers. That's the way the industrialised countries in Europe treat him, without realising that Bush can make terrible decisions without consulting the Senate or the House of Representatives, or even his cabinet. Not even the Roman emperors had the power of the president of the United States!

I don't make unilateral decisions. This isn't even a presidential government. We have a council of state, and my functions as leader exist within a collective. I have authority, of course, I have influence, for historical reasons, but I don't give orders or rule by decree.

What about the charge of cruelty?
I really think that a man who has devoted his entire life to fighting injustice, oppression of every kind, to serving others, to fighting for others, to preaching and practising solidarity, I think all of that is totally incompatible with cruelty.

All that propaganda is based on hate and on lies. How can people say that even one man has been tortured in Cuba? Or that I've ordered a man tortured? Here, no one has ever been imprisoned for being a dissident or because they see things differently from the way the revolution does. Our courts sentence people to prison on the basis of laws, and they judge counter-revolutionary acts. Down through history, in all times, actions by people who put themselves at the service of a foreign power against their own nation have always been seen as extremely serious.

The idea that in Cuba we send people to prison for having a belief that's different from the revolution's is ridiculous. Here, we punish acts, not ideas.

Do you agree that terrorism is the biggest threat to the world today?
Cuba condemned the crime committed on September 11 in no uncertain terms. And we have reiterated our condemnation of terrorism in all its shapes and forms. The US has cynically included Cuba among the countries sponsoring terrorism, but Cuba will never allow its territory to be used for terrorist actions against the people of the US or any other country.

I agree that terrorism is a serious threat to the world today, but I believe humanity is facing other threats of equal or greater seriousness: the accelerating destruction of the environment; the deepening of poverty; the lack of health care. To all of which one would have to add the hegemonic designs of the only superpower that aspires to become the ruler of the planet, and its arrogant policy of domination.

In 2005 you declared an "all-out war" on certain problems Cuba was facing - theft from the state, the misappropriation of funds.
That's right. We've invited the entire nation to take part in a great battle against any and all offences, whether petty theft or grand larceny. Because we have several tens of thousands of parasites that don't produce anything yet are getting rich. You should see how deep-rooted some of these vices are, how much pilfering was going on, how people were diverting resources, the way things were being stolen.

Don't you think Cuba's one-party structure is ill-adapted to an increasingly complex society?
In many countries, the classical, traditional electoral system with multiple parties becomes a popularity contest and not, really, a competency contest. People wind up electing the most likable person, the person who communicates best with the masses, even the person who has the most pleasant appearance, the best advertising on television, or in the press or on radio. Or, in the end, and this is practically a rule, the person who has the most money to spend on advertising.

Is there corruption among the Cuban leadership?
It's happened with some officials who were negotiating with powerful foreign businesses, and we've had to take measures. But it's not easy to fix.

As for me, I honestly don't own a thing. I have a few pesos, because after you've paid the amounts that have been in place since the first year of the revolution for each service, which are pretty reasonable, you may have some left over. I'm paid the same salary I always was, and out of that I have to pay the Party dues, so much per cent for housing, you pay that every month ... I lack for nothing, materially speaking. I have what I need. But I don't need much.

My salary, at the exchange rate of 25 pesos per dollar, is $30 a month. But I've been put on that list of the world's richest people twice now. I have no idea why they do it, what they're trying to achieve; it's ridiculous. I don't have a cent of my own.

And I'll have the glory of dying without a penny of convertible currency. I've been offered millions to write memoirs and books, but I've never done it.

Castro on ...

Cigars
It was my own father who gave me my first cigar; I must have been 14 or 15. And I remember that I smoked that first puro, and I didn't know how it was done. Fortunately, I didn't inhale the smoke. Although you always absorb a little of the nicotine, even if you don't inhale at all. I've smoked too much in my life. Until one day, over 20 years ago, I decided to stop. Nobody made me. I just decided to make myself stop smoking. I believed that giving up that habit was a necessary sacrifice, for the good of the country's and the people's health.

Listening to people talk so much about the necessity of a collective fight against obesity, the sedentary lifestyle, smoking, I became convinced that the ultimate sacrifice I should make on behalf of public health in Cuba was to quit smoking.

Teach by example. I gave up tobacco, and I've never missed it.

Tony Blair
I saw Blair one time, in Geneva at a meeting of the World Health Organisation.

He had a swagger, he was haughty, as though he were looking down his nose at people. We had a few words - brief but sharp. He had been talking about child labour and I said to him, "Listen, I saw that you were talking about child labour throughout the world, but I understand that in England there are 2 million children who are working."

I said it very calmly. I think he thought it was a piece of insolence from a nobody, a nit, a third-world know-nothing.

Wearing uniform
More than anything, I wear it for practical reasons, because with the uniform I don't have to put on a tie every day ... It avoids the problem of what suit to wear, what shirt, what socks, so everything goes together. I only put on a suit for very special circumstances, some international conference, or when the Pope came, or a meeting with some head of state.

My usual uniform is very simple. I also have another, more formal uniform that I wear for some occasions, with a shirt and tie.

Carrying a gun
Since those people in the CIA are always thinking things up - assassination attempts and so on - you can imagine that I carry a weapon, and a weapon ready to be used. I have a 15-shot Browning. I've shot a lot in my life. I've always been a good shot - it was just luck - and I still am.

The Third Way
I read Anthony Giddens' book, which contains the theory out of which arose the so-called "Third Way". There's nothing of a third way in it - it's the "way" taken by every turncoat in this world. Oh, I could see that it was aimed against the social-security state achieved by the Europeans: fewer resources for the retired, less aid to the unemployed, because [aid] turns [the unemployed] into a bunch of lazy bums - according to this theory - who then won't work, you have to force them in some way. Well, I admit that you have to educate people, but you don't have to force them.

The assassination of JFK
It's all very strange. With the expertise I acquired in sharpshooting, I can't imagine that with a rifle with a telescopic sight such as Lee Harvey Oswald had, you can fire, load and fire again in a matter of seconds. Because when you shoot with a telescopic sight, if the weapon moves a fraction of an inch you lose your target. Firing three times in a row, so accurately, for somebody who almost certainly didn't have much experience - that's very difficult. What the official version says is quite simply not possible - not just like that, bang bang bang.

The other thing that is just incomprehensible to me is that once Oswald was a prisoner, this charitable, noble soul, Jack Ruby, was so consumed with grief that right there in front of the police and the TV cameras he killed Oswald. I don't know if anything like that has ever happened anywhere else.

Mao
I'd like to have met Mao. That wasn't possible because of all those problems and differences that came up because of Sino-Soviet conflict. Among the great political strategists, great military leaders of any era, one would have to include Mao Zedong. I can't forget the posthumous letter from Mao asking China and the USSR to put their rivalries aside and join forces.

This is an edited extract from My Life by Fidel Castro with Ignacio Ramonet, published by Allen Lane on November 1 at £25. © Ignacio Ramonet and Random House Mondadori, 2006, 2007. Translation © Andrew Hurley 2007. To order a copy for £23 with free UK p&p go to guardian.co.uk/bookshop or call 0870 836 0875





Though the son of a wealthy landowner, Fidel Castro grew up in rural Cuba, where his friends went barefoot and were largely illiterate. In the second extract from his autobiography, he talks about snobbishness, the cruelty of his schooldays, and being a 'vengeful little devil'.

Read the first extract

Monday October 29, 2007
The Guardian

I was born 81 years ago on a farm called Birán, in the former province of Oriente, not far from the Bay of Nipe on the north-east coast of Cuba. There wasn't a town, or even a village, just a few isolated houses in a landscape regularly shaken by hurricanes, cyclones, waterspouts and earthquakes. The road that passed through the settlement, the old Camino Real, was nothing more than a mud track along which people travelled on horseback or in ox carts. There were no motor vehicles. There was no electric light either. When I was little, we lit the house with candles and kerosene lamps.

My father was a Spaniard from the village of Lancara, in the province of Lugo, where the custom was to shelter the animals underneath the house. So our home was built on wooden piles, like stilts, and I remember that when I was three or four, the cows slept under the house, alongside chickens, ducks, guinea fowl, turkeys and even a few geese. Two floors above was a little superstructure that we called the mirador. And it was there that I came into the world, on August 13 1926, at 2am.

My father was a landowner, who owned and rented some 11,000 hectares (42 square miles) stretching over mountains and into valleys, filled with pine forests, sugar cane and livestock. Don Angel Castro was highly respected, a man of great authority in that almost feudal area and time. But he had worked hard to reach that position: the son of poor campesinos - peasant farmers - he had come to Cuba in his early 20s to fight in the second war of independence, which began in 1895. No one knows exactly how he came, in what conditions. Even after I was old enough to do so, I never talked about those things with my father. But my brothers and sisters believe that my father was one of those hard-up Spanish boys who was paid to do military service in the place of some rich man.

There are many stories of his generosity. When the tiempo muerto came - the time after the harvest when there was very little work - then often a man would come and say, "My children are hungry ... we have nothing, I need work." My father would invent some new field that needed clearing, just to make jobs for people.

My mother, Lina, was a Cuban. Her family was originally from the Canary Islands. She, too, was of campesino origin, and her family was very poor. Her father was a carter, who transported sugar cane in an ox cart.

My mother was virtually illiterate, and, like my father, learned to read and write practically on her own. I never heard her say that she'd gone to school. She was a cook, a doctor, a carer for all of us - she provided every single thing we might need, and she was a shoulder to cry on for any problem we might have. She brought seven children into the world, all born in that house, and nobody ever knew where she got the time and energy to do everything she did.

When I was a child in Birán, fewer than 20% of the people who lived there knew how to read and write, and even those did so with great difficulty, so I understand how much an illiterate person suffers. What is an illiterate person? He's the guy on the last rung of the social ladder, way down there.

In Birán, the people who didn't know how to read and write would ask those who did to write a letter to the woman they were courting, for example. But a man didn't dictate a letter - tell her so-and-so and so-and-so, that he had dreamed about her last night and that he was not eating for thinking about her, that sort of thing. No, he'd say, "No, no, you just write whatever you think I ought to write to her." To win over the girlfriend! I'm not exaggerating. I lived during a time when things were like that.

As for me, I learned to read and write with the help of my mother and by sitting in the village school, in a class of 25 children of whom I was the youngest. I don't know quite how I picked it up - probably by watching the other kids, there in the front row where the teacher had put me.

I was lucky to be the son of a landowner, not the grandson. If I'd been the grandson of a rich family, I'd have had an aristocratic birth, and all my friends and all my culture would have been marked by a sense of superiority. But where I was born I mixed with people from the humblest of origins.

Not far from my own house were some rickety barrack-like buildings, some huts with dirt floors and palm-leaf roofs, where a few dozen Haitian immigrants lived in grim conditions; they worked during the cultivation and harvesting of the sugar cane, which was the farm's major activity. A few years later, after protectionist laws were passed under President Ramón Grau San Martín, I saw Haitians with whom I had eaten roasted corn on the cob expelled from Cuba, to face who knows what terrible hardships in their own country - which was and is even poorer than Cuba.

I also remember the illiterate unemployed men who would stand in line near the cane fields, with nobody to bring them a drop of water, or breakfast, or lunch, or give them shelter, or transport. And I can't forget those children going barefoot. All the children I played with in Birán, all those I grew up with, ran around with, all over the place, were very, very poor. At lunchtime, I would bring some of them a big can full of the food that was left over from meals at my house. I would go with them down to the river to hunt birds - a terrible thing but it was common to use a slingshot. Later, when I went to school in Santiago and then Havana, I mixed with landowners' children, but I didn't acquire bourgeois culture. My parents didn't visit people and rarely had guests. They didn't have the culture or the customs of a family from the wealthy class - or the snobbishness. My parents never told me, "Don't play with this boy or that boy!"

About 100 yards from our house was a cockfight enclosure. That was the main entertainment in the countryside, apart from dominoes and cards. My father, when he was a young soldier, loved to play cards, and was apparently excellent at it. And in my house there was also, from the time I was about three years old, one of those wind-up phonographs to play music. Nobody even had radio until I was 10 or 11.

Long before then, because I was the son of a rich man, I had become the victim of exploitation. When I was six, my parents thought it would be a good idea for me and my sister Angelita, who was three years older than me, to study in Cuba's second city, Santiago de Cuba, in the south-east of the island. There we would live at the house of Birán's schoolteacher, Eufrasia Feliú. I was curious to see what that would be like, so I went without a second thought.

Santiago was a small city at that time, compared with what it is today, but it still made a tremendous impression on me, very similar to when I was 16 and saw Havana for the first time. It was here that I first saw the open sea, and I was stunned.

The teacher's home had a porch with a beautiful view of the Sierra Maestra mountain range and the Bay of Santiago was nearby. But the interior was narrow, dark and damp - just a little living room with a piano, two bedrooms and a bathroom. The roof would leak when it rained and everything would get wet; it seemed to rain more inside than out. This was home to me and Angelita, the teacher's father, Néstor, and his other daughter, Belén, who supposedly taught the piano but didn't have a single student. Later on, there was also a campesina, Esmérida, whom they brought in as a maid. They never paid her a penny. The teacher herself remained in Birán during the school year but came home during the holidays.

I had gone to Santiago for my education, but once I was in the teacher's house I was never given a single lesson. I was just there, without even a radio to pass the time. The only thing I ever heard was the piano: do, re, mi, fa, sol, la, ti, bang, bang, bang. Can you imagine, a couple of hours every day listening to that piano? It is amazing I didn't turn out to be a musician.

The teacher's sister, the pianist, was meant to give me my first-grade classes, elementary school, but it never happened. Instead, I taught myself to add, multiply, subtract and divide from a school notebook, whose back was printed with the basic tables. But that was all I learned, except perhaps "French manners". The family, who I think had Haitian roots, spoke French perfectly, and they had a very good formal education. And all those rules, all those rules of etiquette, they taught them to me from the very beginning. You had to speak very politely, you couldn't raise your voice, you couldn't say a single improper word. Once in a while they would spank you, to keep you in line.

I soon tired of that life, that house, that family, those rules. It was the instinctive reaction of a small, mistreated animal. Worst of all, though, was the hunger. Birán was like a paradise of abundance, and my parents had to scold us to make us eat: "Eat this soup, eat that meat, eat this, eat that." In Santiago, they would serve just a little bit of food, and what arrived for lunch was also supposed to do us for dinner. The food came from the house of one of the teacher's cousins, whom they called Cosita - "Little Thing". She was a very fat lady, and apparently she was the one who ate all the food. The cooking would be done at her house, and another cousin would bring over the cantinita, a stack of round metal containers holding a little rice, some beans, sweet potato and plantains. I remember using the edge of my fork to pick up the last grain of rice on my plate. And rice was cheap!

Of course, there were mitigating circumstances: the teacher's family was poor. They lived on her salary; that was all they had. And the government often didn't pay teachers their salary. Sometimes they would have to wait three months or more for their money. That created uncertainty and self-centredness. Every centavo, the way it was spent, was a question of life and death for Eufrasia Feliú and her family.

At least, it was at the beginning. After a while, my older brother Ramón came to join us, which meant three sets of fees coming in. As the household became richer, the teacher saved up money, bought some furniture and even went on a trip to Niagara Falls. She brought back some little flags as souvenirs. What misery! You can't imagine the hours I spent listening to her talk about her journey. It was Niagara this and Niagara that, the same stories over and over. And all of this was paid for with our hunger! My sister recently told me that she tried to write to our parents to tell them what we were going through, but our hosts intercepted her letters.

Eventually, however, my mother visited Santiago and discovered that all three of us were skinny and half starving to death. That day she took us out of there and carried us to the best cafe in town; I think we devoured every bit of ice cream in the place. It was also mango season, so she bought a sack of delicious little Toledo mangoes. That sack didn't last 10 minutes.

The next day Mother took us home to Birán. By now, we three children were sworn enemies of that teacher, who would come to our house to have lunch and always pick the best pieces of chicken out of the rice. Perhaps what came next was my first act of rebellion; it was definitely vengeance.

During term-time, the teacher lived in Birán's schoolhouse, which had a roof of corrugated metal, and one evening, as it got dark, we armed ourselves with slingshots we had made from forked branches from a guava tree and some strips of rubber. There was a bakery nearby, and we took all the firewood for the oven and made ourselves a fort, and we set up a bombardment that seemed to last half an hour. It was wonderful! The rocks landing on that zinc roof above the teacher's head! By the time two or three were hitting the roof, there would be two or three more in the air. You couldn't even hear the yells and screams that we imagined the teacher was making for the noise of the rocks hitting that roof. Oh, we were vengeful little devils.

Read the first extract

· This is an edited extract from My Life by Fidel Castro with Ignacio Ramonet, published by Allen Lane on November 1 at £25. © Ignacio Ramonet and Random House Mondadori, 2006, 2007. Translation © Andrew Hurley 2007. To order a copy for £23 with free UK p&p, go to guardian.co.uk/bookshop or call 0870 836 0875.




... Marco Antonio Salas Flores (Tampico, 1970).

Monday, October 29, 2007

Rinde homenaje en Jojutla a la Revolución Cubana

Ácida crítica de Marcos al escritor Héctor Aguilar Camín

Hermann Bellinghausen

El subcomandante Marcos rindió homenaje a la Revolución Cubana y al comandante Ernesto Che Guevara, y denunció que la llamada Iniciativa Mérida representa una amenaza también para la isla. Después de casi 50 años, el gobierno estadunidense “descubre que la opción elegida por el pueblo cubano no depende de un hombre excepcional, sino de una vocación histórica que es compartida por los pueblos latinoamericanos: la de la libertad y la justicia. El problema entonces para el gobierno de Estados Unidos no tiene el nombre de Fidel Castro Ruz sino, para decirlo llanamente, Revolución Cubana”.

Durante su participación en el Foro Nacional de Solidaridad con las Comunidades Zapatistas, realizado en Jojutla, Morelos, este fin de semana, el delegado de la Comisión Sexta también acusó a Héctor Aguilar Camín de pretender “lavar el crimen de Estado” cometido en Acteal, y expresó: “Según nuestro pensamiento zapatista, no se puede hablar de la solidaridad como hermandad sin pensar en Cuba, en su lucha y en su historia. Y nombrando a Cuba no nombramos a la víctima en turno, sino a lo que ahí se juega a nivel regional, continental y mundial”.

Esto, “cuando se va y viene diciendo que si la soberanía nacional (ahora supuestamente defendida por los ‘patriotas’ senadores), que si el combate al narcotráfico, olvidando que la llamada Iniciativa Mérida o Plan México tiene como uno de sus objetivos el cerrar la pinza militar y diplomática sobre esa solitaria estrella de dignidad en el Caribe. Hace 40 años, el poder extranjero descubrió que la rebeldía de un continente no moría con la bala que mató a Ernesto Che Guevara, y que este sentimiento a veces encarna en individuos y siempre en pueblos”.

Marcos recordó los inicios del levantamiento zapatista: “Todo parece imposible la víspera, dijo alguno de los nuestros, para agregar luego: Y resulta que el mañana está ahí nomás, cerca, pero no porque nos espere, sino porque lo construimos en su momento, en otro calendario. Los hombres, mujeres, niños y ancianos que abrazaron la causa sintetizada en la Sexta Declaración de la Selva Lacandona y decidieron hacer otra cosa, abajo y a la izquierda, se enfrentan a los imposibles de hoy”.

Con don Félix Serdán al lado, Marcos abundó ante los asistentes al encuentro: “Si a la repetida bolsa de preguntas que ustedes llaman ‘luna’ le preguntáramos qué vio esas noches en las montañas del sureste mexicano, seguramente diría: ‘parecía una sombra múltiple, sin destino, rota’. Para el zapatismo del EZLN, el fracaso y la muerte se conjugan con la primera persona del singular (el Yo, Mi, Me, Conmigo, que diera título a uno de los discos de Joaquín Sabina). Y, en cambio, el éxito y la vida llevan siempre de la mano el ‘nosotros’ que nos da identidad, pasado y mañana (lo que se conoce como Utopía que, por cierto, es el nombre de uno de los discos de Joan Manuel Serrat)”.

Abundó: “Acháquenlo a nuestro pesimismo dialéctico o a nuestra desconfianza ancestral, pero el caso es que (en enero de 1994) pensábamos que seríamos recibidos con el silencio, la sordera, la condena, la lapidación. Claro, además de balas y bombas. ‘No son bombas, son rockets’, dijo el autodenominado historiador y entonces fan de Carlos Salinas de Gortari, como después lo sería de Ernesto Zedillo, Vicente Fox, Andrés Manuel López Obrador (antes del fraude, claro), y ahora lo es de Felipe Calderón. Creo que se llama Héctor Aguilar Camín quien, por cierto, ahora firma un libro sobre Acteal porque el patiño (Carlos) Tello Díaz no estaba a la mano. Más dinero para ampliar los anexos, a cambio de lavar el crimen de Estado que lleva el sello de una guerra de exterminio”.

El sucomandante Marcos llama la atención “de que la memoria que se hace de Acteal edite el lugar de Gustavo Iruegas, encargado de las relaciones exteriores del llamado gobierno legítimo de López Obrador. Y que, en el momento en que se denuncia la participación de ex guerrilleros en la estrategia de contrainsurgencia que se echó a andar entonces, y que culminó con la matanza de Acteal, se olvide que uno de los jefes de la delegación gubernamental de Zedillo era el señor Iruegas, hoy súbitamente converso a la causa de la izquierda”.

Ninguna retribución para la usura política

Marcos concluyó con una crítica a la solidaridad de “quienes se acercan a las luchas ofreciendo apoyo, cuando en realidad están dando un préstamo con altísimos intereses”. Mencionó a Benito Mirón Lince, inicialmente aliado, luego crítico del Ejército Zapatista de Liberación Nacional, y ahora funcionario capitalino, “olvidando que era un furibundo crítico de la izquierda institucional”.

Esto pasa también en Europa, dijo, donde “pretenden que, en pago a los ‘favores recibidos’ (así dicen), el Ejército Zapatista apoye sus posiciones sobre la justa lucha del pueblo vasco, o su respaldo vergonzante al intervencionismo estadunidense y europeo. Sólo vine para avisarles que aquellas personas, grupos, colectivos, organizaciones que piensen practicar la usura con sus apoyos, sepan que no tendrán retribución alguna. En este largo batallar, los pueblos indios todos, no sólo los zapatistas, somos los acreedores”.

Sunday, October 28, 2007

http://news.independent.co.uk/uk/politics/article3104660.ece

18 British soldiers a week test positive for drug use

By Marie Woolf, Brian Brady and Jonathan Owen
Published: 28 October 2007
Eighteen British servicemen a week are testing positive for drug use, according to new figures from the Ministry of Defence.

The use of cocaine has trebled since the start of the Iraq war in 2003, and the drug is now found in the majority of those soldiers who fail drugs tests.

More than 1,500 forces personnel (almost 1 per cent of soldiers in the Army) have tested positive for drugs since the beginning of 2006 – 80 per cent of whom were using class A drugs – according to statistics from the MoD's random drug testing programme.

The number of British Army personnel testing positive for drugs rose from 518 in 2003 to 769 in 2006 – a 48 per cent increase. Cocaine accounted for 423 failed tests, far ahead of cannabis (221) and Ecstasy (95).

Although the MoD is quick to claim that drug taking is not widespread, up to 90 per cent of recruits have used drugs before enlisting, and the increased affordability of cocaine has brought it well within the price range of soldiers.

But soldiers who take drugs are often using them to self-medicate and escape an uncomfortable and dangerous reality where death is ever present, say addiction experts.

"Soldiers are in a particularly difficult situation – we are talking about people going out to fight wars, and we have to be sympathetic to the immense stress that they are under," says Robert Lefever, director of Promis, one of Britain's longest-established addiction treatment centres.

"There will be some who take drugs as a way of dealing with the pressures that they face, not simply to get high. Soldiers are having a bad time at the moment and deserve more support and understanding."

According to the MoD, since the start of 2006 the Army has had 1,397 positive drug tests and the highest percentage of hard drugs (80 per cent), while only 88 Navy personnel have tested positive (76 per cent for class A drugs) and only 27 Royal Air Force personnel (67 per cent for class A drugs).

The tests are carried out while soldiers are back at base in the UK, Cyprus or Germany, and a failed test usually means instant dismissal from the forces.

An MoD spokesman said that drug use in the armed services was far lower than in the population at large, with rates of service personnel testing positive for drugs at 0.7 per cent compared with more than 5 per cent in civilian workplace drug-testing programmes.

But Professor Neil McKeganey from Glasgow University's Centre for Drug Misuse Research, says that the stress of fighting will lead to escalating levels of drug use. "The much greater proportion of military personnel now who will have had recent conflict experience or be en route into those situations will almost certainly mean there are increased levels of drug use," he says. "It has historically been a way in which serving personnel have sought to cope with the stress and strains of such conflict situations."

The Tory MP and former soldier Patrick Mercer said the figures suggested the forces were reflecting trends in drug use within society at large. "What the latest figures mean is that the Army is reflecting what is going on in the rest of the community," he said. "But you cannot get away from the fact that hard drug use is more prevalent because of the sort of experiences that soldiers are having in Iraq and Afghanistan.

"They are facing very difficult situations and then they are being given less and less time for 'decompression' before they have to go back into theatre. I commanded a regiment eight years ago, and we had our share of drug problems. But in all that time we had about 25 positive tests for soft drugs and only one or two for class A substances."

Further reading: 'Vietnam: A History' by Stanley Karnow (Penguin, £10)

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